Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

Εθν. Πινακοθήκη: «Η Δημοκρατία στο δρόμο». Αφίσες 1967-1981».



 

 


 

      50 χρόνια από την πτώση της δικτατορίας της 21ης Απριλίου και την επάνοδο της Δημοκρατίας, η ανάδειξη των αφισών ως ένα καλλιτεχνικό και συγχρόνως πολιτικό δημιούργημα αποκτά ξεχωριστή επικαιρότητα. 

Ακόμη κι αν στα σκοτεινά χρόνια της χούντας, το καθεστώς χρησιμοποίησε την αφίσα προπαγανδιστικά για να διαδώσει την ιδεολογία του και να νομιμοποιήσει τις αυταρχικές πολιτικές του, οι αφίσες αποτέλεσαν το κατεξοχήν όπλο του αντιδικτατορικού αγώνα μεταφέροντας το μήνυμα για ελευθερία και δημοκρατία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. 

Στα πρώτα χρόνια της εμπέδωσης της Δημοκρατίας, η αφίσα αποτύπωσε ιδεολογίες, πολιτικούς και κοινωνικούς χώρους, πολιτιστικά γεγονότα, πρωτοβουλίες και κινήματα. Έδωσε φωνή και καλλιτεχνική μορφή σε ιδέες και κινήματα, υπηρέτησε τη δημοκρατική έκφραση της ελληνικής κοινωνίας.

   Τις σπάνιες πολιτικές και καλλιτεχνικές αφίσες πλαισιώνουν φωτογραφικά ντοκουμέντα, μοναδικά αντικείμενα διαφορετικών εποχών και οπτικοακουστικά τεκμήρια σε μια πολυθεματική συνομιλία για τις ιδέες, την καλλιτεχνική έκφραση και τη Δημοκρατία. 

 

Η έκθεση ξεκίνησε στις 29 Οκτωβρίου 2024 και διαρκεί μέχρι 10 Ιανουαρίου 2024. 

Δευτέρα - Παρασκευή 9 π.μ. – 5 μ.μ.

Είσοδος ελεύθερη

 

(Να σημειωθεί, ότι η έκθεση τρέχει παράλληλα με την επίσης πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση, με τίτλο "ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ", η οποία πραγματεύεται τη σχέση της τέχνης με τη δημοκρατία, όταν τρεις χώρες, η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ισπανία μετέβησαν από ένα απολυταρχικό καθεστώς στο δημοκρατικό πολίτευμα.)


 

                                   Η Δημοκρατία στο Δρόμο: Έκθεση με επιλεγμένες αφίσες από τα ΑΣΚΙ στο ΙΣΕΤ |  CultureNow.gr


Η Δημοκρατία στο δρόμο. Έκθεση αφίσας - Art22

 

 

 

 

Πηγή: nationalgallery.gr, ertnews.gr


 

 

Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2024

Είμαστε δυό, είμαστε τρεις, είμαστε χίλιοι δεκατρείς....

                      

 

                     

                         *

 

 

*Σύνθεση και στίχοι: Μίκης Θεοδωράκης

Ερμηνεία: Αντώνης Καλογιάννης 



 Είμαστε δυο, είμαστε δυο,

η ώρα σήμανε οχτώ κλείσε το φως,

 χτυπά φρουρός, 

το βράδυ θα ‘ρθουνε ξανά

 Έμπα μπροστά, έμπα μπροστά 

και οι άλλοι πίσω ακολουθούν 

μετά σιωπή και ακολουθεί 

το ίδιο τροπάρι το γνωστό 

Βαράνε δυο, βαράνε τρεις,

βαράνε χίλιοι δεκατρείς

πονάς εσύ, πονάω εγώ,

μα ποιος πονάει πιο πολύ 

θα ‘ρθει καιρός να μάς το πει 

Είμαστε δυο, είμαστε τρεις,

είμαστε χίλιοι δεκατρείς 

καβάλα πάμε στον καιρό

με τον καιρό με την βροχή 

το αίμα πήζει στην πληγή

ο πόνος γίνεται καρφί

Ο εκδικητής ο λυτρωτής

είμαστε δυο, είμαστε τρεις

είμαστε χίλιοι δεκατρείς

 

 

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2024

1973: Η ομιλία -"εξάψαλμος" του Παπαδόπουλου στους καθηγητές των πανεπιστημίων...

             

                     

 

 

 

        

     Ήταν μια από τις πιο σκοτεινές στιγμές της ιστορίας του πανεπιστημίου, όταν ο δικτάτορας μάζεψε τα μέλη των Συγκλήτων και τους ...κατσάδιασε άγρια, χτυπώντας μάλιστα συνεχώς το χέρι στο έδρανο, επειδή δεν κατάφεραν να τιθασεύσουν τους φοιτητές τους, που διαμαρτύρονταν εναντίον της χούντας. 

Συνέβη λίγους μήνες πριν τα τραγικά γεγονότα του Πολυτεχνείου στις 17 Νοεμβρίου 1973, όταν ήδη είχαν ήδη ξεκινήσει τα γεγονότα στη Νομική, διαδηλώσεις, αποχές και καταλήψεις σε όλα τα πανεπιστήμια της χώρας. 


      Το θλιβερό είναι, πως οι καθηγητές όχι μόνο έσπευσαν στη μάζωξη του Παπαδόπουλου, αλλά στάθηκαν σούζα και δεν έβγαλαν  άχνα  ενώπιόν του. Μάλιστα, είναι γνωστό πως στη συνέχεια της ομιλίας, ο δικτάτορας τους είχε προκαλέσει, λέγοντάς τους, όποιος δε συμφωνεί μ' αυτά που λέει να σηκωθεί και να φύγει αυτή τη στιγμή. Κανένας δεν κουνήθηκε! Αντίθετα, εκτέλεσαν τις εντολές του κανονικότατα. Λίγες μέρες μετά, κάλεσαν οι ίδιοι την αστυνομία για να εκκενώσει τη Νομική... 

 

Πρόκειται δυστυχώς για την πλειοψηφία των τότε διδασκόντων στα πανεπιστήμια. Άλλοι συνεργάσθηκαν ανοιχτά με το καθεστώς, άλλοι αναρριχήθηκαν παράνομα σε έδρες και άλλοι επέλεξαν την αδιαφορία και την επονείδιστη σιωπή.  

Εσίγησαν, χωρίς να συμπαρασταθούν, κατ' ελάχιστον, στους λίγους γενναίους ακαδημαϊκούς δασκάλους, που εκδιώχθηκαν, εκπατρίσθηκαν αναγκαστικά, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν.

Λίγοι μόνο, που εξόφθαλμα υπηρέτησαν τη χούντα τιμωρήθηκαν στη μεταπολίτευση, με προσωρινή ή οριστική απόλυση...

     Παράδοση πλέον στην Ελλάδα, ο σφικτός εναγκαλισμός της ακαδημαϊκής κοινότητας με την εξουσία... Κάθε εξουσία... 

 

 

 

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024

Απαλλαγή Β. Μαρινάκη για την υπόθεση NΟΟR 1


 


 

 

        Με απαλλακτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Πειραιά, λόγω 'ελλειψης επαρκών αποδεικτικών στοιχείων, κλείνει η υπόθεση του NOOR 1, ως προς το σκέλος που αφορούσε στον εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη και τρείς συγκατηγορουμένους του. Tο δικαστικό συμβούλιο, υιοθετώντας την εισαγγελική πρόταση, έκρινε ότι πρέπει να απαλλαγούν από τις κατηγορίες ο εφοπλιστής, ο πρώην νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρίας Capital, ένας δικηγόρος κι ένας ναυτασφαλιστής.

 

                                                     Η υπόθεση του NOOR 1

 

       Το πλοίο, ελληνικών συμφερόντων,  εντοπίστηκε τον Ιούνιο του 2014, στην Ελευσίνα, να μεταφέρει 2,1 τόνους ηρωίνη. Είχε ξεκινήσει από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με προορισμό την Ευρώπη και πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ποσότητες ηρωίνης που έχουν εντοπιστεί ποτέ στην Ευρώπη, με εκτιμώμενη αξία δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

 

                                                            Οι διώξεις

 

      Η ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος κατά του Βαγγέλη Μαρινάκη και των τριών συνεργατών του ασκήθηκε τον Απρίλιο του 2018 και αφορούσε τα κακουργήματα:

- της συγκρότησης και ένταξης σε εγκληματική οργάνωση

- της διεύθυνσης εγκληματικής οργάνωσης, 

- της διακίνησης ναρκωτικών με τη μορφή της χρηματοδότησης, 

- της διαμετακόμισης, εισαγωγής, μεταφοράς, αγοράς, κατοχής, πώλησης, αποθήκευσης ναρκωτικών κατά συναυτουργία και κατ’ εξακολούθηση, τελεσθείσας στο πλαίσιο εγκληματικής οργάνωσης, από δράστες που κατ’ επάγγελμα χρηματοδοτούν την τέλεση πράξεων διακινήσεως και διακινούν ναρκωτικές ουσίες.



                                                Παραιτήσεις δικαστικών λειτουργών

 

 

 Στην υπόθεση, τουλάχιστον δύο δικαστές παραιτήθηκαν, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα:

  1. Ευαγγελία Αλεξακίδου: Η πρώτη ανακρίτρια που ανέλαβε τη δικογραφία του «Noor 1» με κατηγορούμενους τον εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη και συνεργάτες του. Ζήτησε μετάθεση, η οποία έγινε δεκτή.
  2. Καλλιόπη Μάντακα: Η δεύτερη ανακρίτρια που ανέλαβε την υπόθεση μετά τη μετάθεση της κ. Αλεξακίδου. Υπέβαλε την παραίτησή της από το δικαστικό σώμα τον Σεπτέμβριο του 2019, επικαλούμενη προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους και εγκαταστάθηκε στον Καναδά.

Επιπλέον, ο τρίτος ανακριτής, Ιωάννης Πετρόπουλος, υπέβαλε αίτηση εξαίρεσης από την υπόθεση, επικαλούμενος ότι είναι γιος του πρώην ποδοσφαιρικού εισαγγελέα Κωνσταντίνου Πετρόπουλου. Το αίτημα ωστόσο απορρίφθηκε.



Πηγές:

directnews. gr, documentonews.gr, newsbreak.gr, euronews.com