Μια δυσάρεστη είδηση για την ελληνική μουσική: Ένας από τους
σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες της νεοελληνικής μουσικής με σπουδαίο
έργο, ο Νίκος Μαμαγκάκης, πέθανε χτες. Έγινε γνωστό, ότι έπασχε από καρκίνο και νοσηλευόταν στο Ερρίκος Ντυνάν όπου
βρισκόταν σε κώμα.
Σπούδασε αρχικά στη Φιλαρμονική Ρεθύμνου (από 10 ετών) και στο
Ελληνικό Ωδείο στην Αθήνα (1947-1953) με καθηγητές τους Μ.
Κουτούγκο, Α. Ευαγγελάτο, Μ. Βάρβογλη και Επ. Φασιανό. Επέστρεψε στο
Ρέθυμνο και ανέλαβε τη διεύθυνση του Ωδείου και της Φιλαρμονικής της
πόλης.
Το 1957 συνέχισε με γερμανική υποτροφία στην Ανωτάτη Μουσική
Σχολή στο Μόναχο με τους Ορφ και Γκέντσμερ. Το 1961 και 1962 σπούδασε
και ηλεκτρονική μουσική με τον J.A, Riedl και το 1962 πήρε το Β' βραβείο
του μουσικού διαγωνισμού "Μάνος Χατζιδάκις" με το "Μονόλογο"
για σόλο τσέλο. Το 1964 πήρε το βραβείο
μουσικής του Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσ/νίκης για τη μουσική του στην
ταινία «Μονεμβασιά» του Γιώργου Σαρρή και το 1968, πήρε το βραβείο
των κριτικών του Φεστιβάλ Θεσ/νίκης για τη μουσική του στην ταινία
Παρένθεση» του Τ. Κανελλόπουλου. Μετά από παραμονή 8 ετών στην Ευρώπη,
επέστρεψε οριστικά στην Αθήνα το 1965.
Η εργογραφία του περιλαμβάνει όλα τα είδη: μουσική για το θέατρο, τον
κινηματογράφο και την τηλεόραση, όπερες, ηλεκτρονική μουσική, έργα για
ορχήστρα, κύκλους τραγουδιών και άλλα.
Οι αρχικές του αναζητήσεις αφορούσαν στην ανανέωση του ηχοχρώματος
και τις δομικές και ρυθμικές σχέσεις που βασίζονται σε αριθμητικές
αναλογίες, τόσο με βάση τα δυτικά πρότυπα όσο και με αναφορές στη
δημοτική μας μουσική και κυρίως της ιδιαίτερης πατρίδας του. Σαν συνέπεια
αυτής της αναζήτησης ήταν, η χρήση στα έργα του διαφόρων δημοτικών
οργάνων (κρητική λύρα, σαντούρι, κ.α.) ή αντίθετα η χρήση και μόνο της
ηχητικότητάς τους χωρίς αυτά καθ' εαυτά τα όργανα.
Μουσική για τον ελληνικό κινηματογράφο συνέθεσε κατά τις δεκαετίες 60 - 70 και την επόμενη 20ετία συνέθεσε δύο όπερες και 9 κοντσέρτα για διάφορα όργανα και
ορχήστρα.
Από τα γνωστότερα έργα του είναι: Αναρχία για κρουστά και ορχήστρα,
Σενάριο για δύο αυτοσχέδιους τεχνοκρίτες για ενόργανο σύνολο, ταινία και
σκηνική δράση, Παραστάσεις για φλάουτο, φωνή και σκηνική δράση, Μουσική
για τέσσερεις πρωταγωνιστές, Κασσάνδρα, Ερωτόκριτος, μουσική για τον
Πλούτο του Αριστοφάνη, Τριττύς, Τετρακτύς, Εγκώμιο στο Ν. Σκαλκώτα και
πρόσφατα, η σύγχρονη όπερα Οδύσσεια (βασισμένη στο ομώνυμο έπος του
Νίκου Καζαντζάκη).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου