Κυριακή 15 Ιουνίου 2014

Είκοσι χρόνια χωρίς τον Μάνο Χατζηδάκι





               
                   

                    




         Σαν σήμερα, στις 14 Ιουνίου 1994, έφυγε από τη ζωή ένα  μεγάλο κεφάλαιο της ελληνικής μουσικής, μια σπουδαία προσωπικότητα, ο Μάνος Χατζηδάκις. Συνθέτης των ονείρων, των αναμνήσεων, της συγκίνησης του έρωτα, των εσωτερικών αναζητήσεων... Παράλληλα,  άφησε το αποτύπωμα ενός βαθειά δημοκρατικού, ανυπότακτου, ελεύθερου ανθρώπου, που με παρρησία - ολομόναχος πολλές φορές - αντιτάχθηκε στην ευτέλεια, στην υποκρισία, στον λαϊκισμό.

 

 

Σε ένα πλανόδιο μανάβικο στα Ανώγεια της Κρήτης. Είχε ζητήσει να τον φωτογραφήσουν, για να γίνει -λέει - υπουργός ...καλλιέργειας (Έτσι αποκαλούσε ειρωνικά το υπουργείο Πολιτισμού!)*




                                      Στην παρέα που έγραψε ιστορία

 

 

    Γνωρίζεται ήδη από τα χρόνια της Κατοχής με έναν ευρύ κύκλο σπουδαίων διανοουμένων και καλλιτεχνών, που επιδρούν σημαντικά στη μετέπειτα δημιουργική του πορεία...

Με τον ποιητή Νίκο Γκάτσο, τον δάσκαλο, τον ακριβό φίλο μιας ολόκληρης ζωής

            


 

Η πνευματική συντροφιά των Οδυσσέα Ελύτη, Μάριου Πλωρίτη, Γιάννη Τσαρούχη, Γιώργου Σεφέρη, Νίκου Γκάτσου, Μίκη Θεοδωράκη, Άγγελου Σικελιανού, παίζει αποφασιστικό ρόλο στους καλλιτεχνικούς του προσανατολισμούς.

 

 

 

 

Μίκης Θεοδωράκης
Με τον Μίκη Θεοδωράκη τον συνέδεε φιλία και βαθειά αλληλοεκτίμηση

 

 

 

Ξεκινούν με τον Μίκη Θεοδωράκη κυριολεκτικά μια    μ ο υ σ ι κ ή    ε π α ν ά σ τ α σ η    στην Ελλάδα, που θα εκτοξεύσει το ελληνικό τραγούδι σε μία από τις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως.

 


 

 

Εδώ με τον νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη και τον Κάρολο Κουν

.

 

 

                                      Η εξαιρετική μουσική κληρονομιά

 

 

 

       Το μουσικό του έργο που μας άφησε είναι τεράστιο τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. Έμεινε αλώβητο μέσα στο χρόνο και συνεχίζει να μαγεύει και να οδηγεί σε κόσμους ονειρικούς. 

 




       

 

 

 

Μας εισήγαγε στην   π ο ί η σ η   μέσα από εμπνευσμένες μελοποιήσεις σύγχρονων αλλά και αρχαίων ποιητών. Ανέδειξε υπέροχες φωνές, όπως τη Φλέρυ Νταντωνάκη, τη Νένα Βενετσάνου, τη Σαββίνα Γιαννάτου, τον Ηλία Λιούγκο, το Βασίλη Λέκκα, την Έλλη Πασπαλά, τη Βούλα Σαββίδη κ.ά.

 

 

 

 

 

 

  Υπήρξε αυστηρός με το κοινό του και εργάστηκε ακαταπόνητα για να ανέβει το επίπεδο του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού (μουσικό καφεθέατρο "Πολύτροπον", "Μουσικές Γιορτές" στα Ανώγεια,"Μουσικός Αύγουστος" στο Ηράκλειο, "Μουσικοί Αγώνες" στην Κέρκυρα και στην Καλαμάτα, "Ορχήστρα των χρωμάτων", δισκογραφική εταιρία "Σείριος").

 

 

 

 

Έλλη Πασπαλά, τη Νένα Βενετσάνου, τον Βασίλη Λέκκα και τον Ηλία Λιούγκο
Πηγή: www.musicpaper.gr

 

 

Εκτός από από τα αυτόνομα τραγούδια, μεγάλο κεφάλαιο αποτελεί και η μουσική που επένδυσε έργα του ελληνικού και διεθνούς   κ ι ν η μ α τ ο γ ρ ά φ ο υ,   όπως, την «Κάλπικη Λίρα» (Γ. Τζαβέλλα 1954), τη «Στέλλα» (Μ. Κακογιάννη, 1955), το «Δράκο» (Ν. Κούνδουρου, 1956), το «America-America» (Ελ. Καζάν, 1962), «Sweet Movie» (Ντ. Μακαβέγιεφ, 1974), κ.ά. 

 

 

Το 1960 κερδίζει το Όσκαρ για ένα τραγούδι που περιλαμβάνεται στην εικοσάδα των πιο εμπορικών τραγουδιών του του 20ού αιώνα: Πρόκειται για  «Τ α    π α ι δ ι ά    τ ο υ    Π ε ι ρ α ι ά"   της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή» («Never on Sunday») του Ζυλ Ντασσέν με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη. Ένα βραβείο που αρνήθηκε να παραλάβει, επειδή δε θεωρούσε σπουδαίο το τραγούδι. Στη χαρακτηριστική φωτογραφία αριστερά, ποζάρει πολύ αργότερα και ...απρόθυμα με το βραβείο, επειδή επέμεινε η Ακαδημία των Όσκαρ! 




Μεγάλη σε όγκο και η μουσική που έγραψε για το   θ έ α τ ρ ο   και ιδιαίτερα για την αρχαία τραγωδία και κωμωδία, όπως στη «Μήδεια» (1956), στον «Κύκλωπα» (1959), στις «Βάκχες» (1962), στις «Εκκλησιάζουσες» (1956), στη «Λυσιστράτη» (1957) και στους «Όρνιθες» (1959). Πολυετής και γόνιμη η συνεργασία του με το Θέατρο Τέχνης και το Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου.

 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhj-1oEZ58Wp8TEXAE2OzrL4quYYl-5qkUwwd5FmUAFLnBqqI2USjd0N0jmKviGYKwWq0PUj4Mt2FgdZndqns9FAx3pxvdfeyKxqjogdbAsK7qPEtuj_svDxYkeTMSLJco1RrCFrm5J9eh5/s1600/Xatzidakis+-+Tsitsanis.jpg
Με τον Τσιτσάνη

       Το 1949 έδωσε την περίφημη διάλεξη για το    ρ ε μ π έ τ ι κ ο    στο Θέατρο Τέχνης, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων, σε μια εποχή που η αστική τάξη, αλλά και η Αριστερά, το περιφρονούσαν ως περιθωριακό. Στο ρεμπέτικο, έλεγε, "όλα δίνονται λιτά, απέριττα με μια εσωτερική δύναμη που πολλές φορές συγκλονίζει". Μελέτησε σε βάθος αυτά τα τραγούδια και μάλιστα προχώρησε στην ανάδειξή τους με το δικό του τρόπο, μέσα από τη δισκογραφία ("Έξι λαϊκές ζωγραφιές", "Τα πέριξ", "Τα λειτουργικά").

 

 

 

 

 

 

 

                                   Ο αυριανισμός και το φίδι του φασισμού...

 



       Βαθειά πολιτικό άτομο, θεωρούσε χρέος του να παρεμβαίνει στο δημόσιο βίο, συστηματικά, έντονα και συχνά χρησιμοποιώντας στοιχεία πρόκλησης. Παράδειγμα, η συμμετοχή του στην έκδοση του περιοδικού "Τέταρτο"  και  η θητεία του στο Τρίτο Πρόγραμμα - σημείο αναφοράς στην ιστορία του ραδιοσταθμού - όπου αναδεικνύει τα καλλιτεχνικά και κοινωνικά δρώμενα μέσα από την πολιτική τους διάσταση.

 

          Αντελήφθη έγκαιρα τα φασιστικά  κοινωνικά μορφώματα που αναπτύσσονταν γύρω του και είχαν ήδη αρχίσει να τον απειλούν θρασύτατα. Εν μέσω παντοκρατορίας ΠΑΣΟΚ, έδωσε παλληκαρίσια μάχη κατά των βοθρολυμάτων του   α υ ρ ι α ν ι σ μ ο ύ,   τελείως μόνος. Ούτε καν η στενή του φίλη, η Μελίνα πήρε το θάρρος να τον στηρίξει!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Ίσως λίγοι συνειδητοποιούσαν τότε, τον φασιστικό κίνδυνο που ελλόχευε. Ακόμα λιγότεροι γνώριζαν, πως ο Χατζηδάκις είχε ήδη γνωρίσει και αντιμετωπίσει κατάματα τους φορείς της εγκληματικής ναζιστικής ιδεολογίας από την Κατοχή, ως μέλος της αντιστασιακής οργάνωσης ΕΠΟΝ περιοχής Παγκρατίου, με καθοδηγήτρια την Ελένη Γλύκατζη, μετέπειτα  Α ρ β ε λ έ ρ!  

Σε όλη του τη ζωή δεν έπαυσε ποτέ να στηλιτεύει αιχμηρά και καυστικά, τις απάνθρωπες κοινωνικές συμπεριφορές, παρά τον αισχρό πόλεμο που δεχόταν. Σήμερα, δύο δεκαετίες μετά, επαληθεύτηκε τραγικά... 

 

 

Προφητικά τα λόγια του:

 

 

«Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιανθρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοινωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενισχύουν τη βάρβαρη και αντιανθρώπινη παρουσία του...».«...Η μόνη αντιβίωση για την καταπολέμηση του κτήνους που περιέχουμε είναι η Παιδεία.»«... Ο νεοναζισμός δεν είναι οι άλλοι. Οι μισητοί δολοφόνοι, που βρίσκουν όμως κατανόηση από τις διωκτικές αρχές λόγω μιας περίεργης αλλά όχι και ανεξήγητης συγγενικής ομοιότητος...».«... Ο φασισμός στις μέρες μας φανερώνεται με δυο μορφές. 'Η προκλητικός, με το πρόσχημα αντιδράσεως σε πολιτικά ή κοινωνικά γεγονότα που δεν ευνοούν την περίπτωσή τους ή παθητικός μες στον οποίο κυριαρχεί ο φόβος για ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Ανοχή και παθητικότητα λοιπόν. Κι έτσι εδραιώνεται η πρόκληση. Με την ανοχή των πολλών...»

 

 

 

 

 












*Το περιστατικό και η φωτογραφία στα Ανώγεια από το:  http://bosko-hippydippy.blogspot.gr/2009/06/1979.html


4 σχόλια:

  1. Η "Αυριανή" έκλεισε, όμως οι Κουρήδες υπάρχουν ακόμα στο δημόσιο βίο.. Όσο για τον αυριανισμό, καλά κρατεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Υπάρχουν, αλλά αρνητικά. Πηγαινοέρχονται στον εισαγγελέα... Και δεν κατάφεραν να σπιλώσουν τον Μάνο Χατζηδάκη, που το έργο του παραμένει σπουδαίο και η στάση του στα πράγματα μας διδάσκει αξιοπρέπεια.

      Διαγραφή
  2. Και ο Σκαλκώτας είχε χρησιμοποιήσει ένα θέμα του Τσιτσάνη στο κοντσέρτο για δυό βιολιά.. Βέβαια με τον Χατζηδάκι το πράγμα προκάλεσε μεγάλη αναταραχή γιατί έγινε πανηγυρική παρουσίαση των απόψεων περί της αξίας του ρεμπέτικου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στην Ελλάδα του σήμερα οι επετειακοί εορτασμοί για προσωπικότητες που έφυγαν, μάλλον στοχεύουν να ελαφρύνουν τις τύψεις για το πώς συμπεριφέρθηκε η πολιτεία και η κοινωνία όταν ήταν στη ζωή. Ούτε δίσκους του ακούμε πια, ακόμα και οι εξαίσιοι τραγουδιστές του χάθηκαν. Δε μας κάνει η Σαββίδη, προτιμούν χίλιες φορές Αλεξίου και πάλι Αλεξίου και Νατάσα Θεοδωρίδου. Λιούγκος, Ψαριανός; Κάπως διασώζονται η Σαββίνα Γιαννάτου, η Πασπαλά, η Βενετσάνου. Αλλά κι αυτοί χάνονται στα ντεσιμπέλ του Ρέμου και λοιπών.....
    Είναι πάντως πιθανό, αυτός ο καταιγισμός αφιερωμάτων σήμερα, να λειτουργήσει κάπως και να συνέλθουμε λιγάκι και να αρχίσουμε να διακρίνουμε το ψεύτικο από το αληθινό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή