Κυριακή 24 Ιουλίου 2022

Μαίνεται η πυρκαγιά στο Εθνικό Πάρκο Δαδιάς

 

 




      Για τέταρτη μέρα μαίνεται η φωτιά στο πολύτιμο Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς-Λευκίμμης-Σουφλίου, προκαλώντας τεράστια καταστροφή στη μεγαλύτερη περιοχή «Natura 2000» της χώρας μας και μία από τις σημαντικότερες προστατευόμενες περιοχές σε διεθνές επίπεδο. 

 

Ο εκπρόσωπος τύπου της Πυροσβεστικής, σε έκτακτη ενημέρωση, έκανε λόγο για «ένα εξαιρετικά δύσκολο περιστατικό πυρκαγιάς, με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που εξελίσσεται στην καρδιά του Έβρου» με τις πυροσβεστικές δυνάμεις να επιχειρούν αδιάκοπα. 

 

 

 

                               ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΔΑΔΙΑΣ ΕΒΡΟΥ

 

 

 

https://visitevros.weebly.com/uploads/1/7/9/3/17938049/6589906_orig.jpg

 

 

 

     Η οικολογική σημασία του δάσους της Δαδιάς είναι τεράστια, όντας πατρίδα των 36 από τα 38 αρπακτικά πουλιά της Ευρώπης, ενώ προστατεύτηκε νομικά το 1981. Είναι το “σπίτι” για πολλά είδη της πανίδας μας, παρθένο δάσος, με σπάνια αρπακτικά πουλιά και μοναδικά τοπία.

   

 

 

 

 

 

 

Κατέχει ξεχωριστή γεωγραφική θέση σε διεθνές επίπεδο, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής και κοντά στον ανατολικότερο μεταναστευτικό διάδρομο πολλών ειδών πουλιών. 

 

 

 

http://www.wondergreece.gr/public/images/2013/05/17/dasos_dadias/20130517100903dasos_dadias11.jpg




Το μεγαλύτερο ποσοστό των αρπακτικών πουλιών που ζουν στην Ευρώπη φωλιάζουν στο δάσος της Δαδιάς, με προεξάρχοντα τον μαυρόγυπα, ο οποίος διατηρεί τη μοναδική αναπαραγωγική του αποικία στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια, σε αυτό το δάσος. 

 

 

 


Γιάννενα: Νεαρό ζαρκάδι τραυματισμένο σε τροχαίο κοντά στην Πεδινή


 

 

Πολλά θηλαστικά επίσης όπως αγριόγατες, βίδρες, αλεπούδες, σκαντζόχοιροι, σκίουροι, νυφίτσες, δεντροκούναβα, ασβοί, αγριόχοιροι, δασομυωξοί, δεντρομυωξοί και νανοποντικοί ζουν στο συγκεκριμένο πάρκο. Επίσης, έχει εκατοντάδες είδη φυτών συμπεριλαμβανομένων 25 ειδών ορχιδέας.

 Η ευρύτερη περιοχή του Εθνικού Πάρκου παρουσιάζει και ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, καθώς έχουν καταγραφεί σε μεγάλη πυκνότητα αρχαιολογικοί χώροι, που χρονολογούνται από την προϊστορική περίοδο μέχρι και τη μεταβυζαντινή εποχή.

 

 

 

https://visitevros.weebly.com/uploads/1/7/9/3/17938049/6786681_orig.jpg

 

 

 

 

 


Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022

"Δε σε θέλω πια", παραδοσιακό Σμύρνης

 

 

 

                     

 

 

     Διάσημο παραδοσιακό ερωτικό τραγούδι της Σμύρνης, το οποίο έχει γνωρίσει εκατοντάδες εκτελέσεις και έχει σημαδέψει μια ολόκληρη εποχή. Βασισμένο σε μια ιταλική μελωδία, κουβαλά τις μνήμες αλλά και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία αυτού του τόπου.

 

Η Σμύρνη πριν την καταστροφή αποτέλεσε το «Παρίσι της Ανατολής» και στις τέχνες και στο τραγούδι. Οι περίφημες Εστουδιαντίνες της λειτούργησαν ως μικρές συμφωνικές ορχήστρες, συγκεράζοντας ευφάνταστα το δυτικό με το ανατολίτικο στοιχείο, όπως άλλωστε επέβαλλε ο κοσμοπολίτικος αέρας της πόλης... 



Τετάρτη 20 Ιουλίου 2022

Ο μύθος του Ερυσίχθονα

 


 



      Κατά τη μυθολογία, ο Ερυσίχθων ήταν εγγονός του Ποσειδώνα. Ήταν όμως γνωστός για την ασέβειά του. Μια μέρα, πήρε μαζί του είκοσι δούλους του και πήγε σε ένα πυκνό άλσος με κάθε είδους δέντρο, το οποίο ήταν αφιερωμένο στη Θεά Δήμητρα. Εκεί διέταξε τους δούλους να κόψουν τα δέντρα για να επεκτείνει το παλάτι του, χτίζοντας μεγάλη αίθουσα συμποσίων. 

 

Ξεκίνησε, διαλέγοντας μια πανύψηλη λεύκα και διέταξε να τη ρίξουν κάτω. Άδικα η Δήμητρα, που παρουσιάτηκε με τη μορφή της ηλικιωμένης ιέρειάς της, προσπάθησε να τον αποτρέψει, θυμίζοντάς του ότι τα δέντρα ήταν ιερά. Εκείνος αγρίεψε και απείλησε να την σκοτώσει με το τσεκούρι που κρατούσε. Η Δήμητρα, θυμωμένη, πήρε ξαφνικά τη θεϊκή της μορφή, με όλη τη θεϊκή της μεγαλοπρέπεια. Οι δούλοι, έντρομοι, σκόρπισαν από δω και από κει, όμως η Δήμητρα τους λυπήθηκε και τους άφησε να φύγουν χωρίς να τους βλάψει, διότι δεν έφταιγαν οι ίδιοι, αφού εκτελούσαν προσταγές του Ερυσίχθονα. 

 

Αυτόν όμως, τον τιμώρησε με ακράτητη πείνα. Από τη στιγμή εκείνη ο Ερυσίχθων άρχισε να τρώει ό,τι έβρισκε μπροστά του. Αφού έφαγε ό,τι φαγώσιμο βρισκόταν στο σπίτι του και όλα του τα ζώα, άρχισε να γυρίζει στους δρόμους και να αρπάζει τις προσφορές από τους βωμούς και τα αποφάγια των άλλων. Στο τέλος της ζωής του, μη έχοντας να φάει τίποτα πια, άρχισε να τρώει τις ίδιες του τις σάρκες... 

 

     Με το μύθο του Ερυσίχθονα ασχολήθηκαν πολλοί αρχαίοι ποιητές και μυθογράφοι, όπως ο Καλλίμαχος, στον έκτο του ύμνο προς τη Δήμητρα, ο Λυκόφρων, ο Νίκανδρος και ο Οβίδιος. 

Ο μύθος του εμπνέει και σήμερα πολλούς καλλιτέχνες. Από την κλασσική εποχή σώζονται δύο ερυθρόμορφα αγγεία, όπου απεικονίζεται ο Ερυσίχθων κρατώντας τσεκούρι, έτοιμος να κόψει το δέντρο και η θεά Δήμητρα (με τη μορφή ιέρειας) να προσπαθεί να τον συνετίσει: 

 

 

Akademisches Kunstmuseum, Βόννη, Γερμανία

 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjskc1p6LBEmGCXOU0ltxNWaQcPn2tvGPkOgtMCVX9yr-Y0viWqLgBK0kjYKv7CX9VQ6wsYbxBDFP8rKpGUF_-MTHl20-EJGDCVeePNnwwOJhdLWuQJFslVRaR7_wAS1N1RGq1RD3n2rkns/s1600/erysichthon-bonn-muller.jpg
Museo Nazionale, Ματέρα, Ιταλία.

 



 

 

 

 

 

Πηγές:

Ελληνική Μυθολογία, γενική εποπτεία Ι. Θ. Κακριδή. Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1986

https://laudatortemporisacti.blogspot.com/2009/11/illustrations-of-erysichthon.html

 

 

 

 

Κυριακή 10 Ιουλίου 2022

Μητροπολίτες ζητούν μηνιαίο επίδομα βενζίνης


 


 

 

     Μηνιαία επιχορήγηση βενζίνης ζητά με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο Μητροπολίτης Σιδηροκάστρου, κ. Μακάριος, για τον ίδιο και τους Μητροπολίτες Ζιχνών, Λήμνου, Γρεβενών, Σιατίστης, Σάμου, Καρπενησίου, Γόρτυνος, Μάνης, Κονίτσης, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. 

 

«Φανταστείτε κ. πρωθυπουργέ ότι πολλοί από μας, για την κάθοδό μας στην Αθήνα λόγω του υπέρογκου ποσού μετακινήσεως με Ι.Χ. από τη μια άκρη της Ελλάδας στο κέντρο στην Αθήνα, χρησιμοποιούμε και τα λεωφορεία» τονίζει στην επιστολή του, ο εν λόγω Μητροπολίτης.

 

Επειδή η επιστολή υπογράφεται μόνον από τον Μητροπολίτη Σιδηροκάστρου, ο οποίος ζητά να δοθεί το επίδομα και σε άλλες εννιά Μητροπόλεις, εικάζεται πως οι άλλοι Μητροπολίτες μάλλον δίσταζαν να ζητήσουν οι ίδιοι το επίδομα, αλλά παρ'  όλα αυτά, δεν τους ενοχλεί να το ζητήσει άλλος Μητροπολίτης για λογαριασμό τους... 


Στην επιστολή αποκαλύπτεται, ότι επίδομα βενζίνης ελάμβαναν οι Μητροπόλεις στο παρελθόν και επίσης, μάθαμε, ότι καθημερινά οι Μητροπολίτες δίνουν ό,τι έχουν και δεν έχουν στο λαό  ("...Νομίζω λοιπόν, ότι αξίζει τον κόπο να βοηθηθούμε, όταν μάλιστα διαρκώς και καθημερινώς εκδαπανώμεθα υπέρ του λαού μας, όπως και Σεις...").


Όλη η επιστολή, εδώ: https://www.oncamera.gr/eidiseis/ellada/item/38057/mitropolitis-zita-apo-ton-mitsotaki-epichorigisi-venzinis/?fbclid=IwAR2aFu29Y2aUxobCRUnHKaCozpHRL_8rz9mO9nP3FwMwI8kFGG08QDi74WU

 

 

 

Σάββατο 9 Ιουλίου 2022

Ευρωβουλή: Σφοδρή κριτική στον Μητσοτάκη, για την ελευθερία του τύπου στην Ελλάδα

 

 


 

 

      Πριν λίγες μέρες, ο Πρωθυπουργός βρέθηκε "απολογούμενος" ενώπιον της Ευρωβουλής, μετά το ανελέητο σφυροκόπημα που δέχτηκε, ακόμα και από ευρωομάδα που είναι ομοϊδεάτες του, μεταξύ άλλων, για θέματα, όπως της ελευθερίας του τύπου, της διαχείρισης της πανδημίας και του σκανδάλου Novartis. Ειδικά για την κατάσταση στην ελευθερία του τύπου, καταπέλτης ήταν ο αντιπρόεδρος του Renew Europe (κόμμα του Εμμανουέλ Μακρόν), Μ. Ασμανί: 

 

«Μας ανησυχεί η καθοδική πορεία της πολυφωνίας των μέσων και της ελευθεροτυπίας στην Ελλάδα. Ανάβουν ήδη τα προειδοποιητικά φώτα. Η Ελλάδα έχει τη χειρότερη επίδοση μεταξύ των 27 σε ό,τι αφορά τα ελεύθερα μέσα ενημέρωσης», σημείωσε., χρησιμοποιώντας μάλιστα τον Έλληνα πρωθυπουργό ως κακό παράδειγμα. «Δεν πρέπει να δούμε άλλον έναν Ευρωπαίο ηγέτη, ο οποίος θα καταπατά την ελευθεροτυπία. Δεν πρέπει να ακολουθήσετε την καταστροφική πορεία κάποιων άλλων ηγετών της πολιτικής σας οικογένειας. Να το σταματήσετε τώρα». 

 

Προκειμένου να δικαιολογηθεί ο Κυριάκος Μητσοτάκης, προβλέποντας προφανώς ότι θα δεχτεί επιθέσεις, είχε ήδη φέρει μαζί του δύο εφημερίδες ("Δημοκρατία" και Αυγή") που του ασκούσαν έντονη κριτική και τις επεδείκνυε στους Ευρωβουλευτές... 

 

Καθόλου φιλικό κλίμα δεν ήταν το κλίμα ούτε στα Social Media. Ο πράσινος βουλευτής D. Careme σε ανάρτησή του στο Twitter, χαρακτηρίζει τον Έλληνα πρωθυπουργό, ως «αναίσχυντο και αξιολύπητο κυβερνήτη» που αρνείται όλες τις κατηγορίες από τον διεθνή Τύπο, όλες τις ΜΚΟ και βουλευτές για τα ανθρώπινα δικαιώματα, το σεβασμό του κράτους δικαίου, όπως η ελευθερία του Τύπου. 

 

 

                         Ουραγός η Ελλάδα στην ελευθερία του τύπου

 

 

     Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύουν ετησίως οι «Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα» (RSF), η Ελλάδα στην ελευθερία του τύπου βρίσκεται στην τελευταία θέση στην Ε.Ε. και στην 108η (από 180 στο σύνολο) παγκοσμίως, χαμηλότερα από χώρες όπως το Μπουρούντι, το Γκαμπόν, η Μποτσουάνα και η Μογγολία! 

 

Σημειώνεται, ότι έχουν προκαλέσει αλγεινή εντύπωση διεθνώς οι ανεξιχνίαστες δολοφονίες δημοσιογράφων, όπως του Γιώργου Καραϊβάζ, οι παρακολουθήσεις και απηνείς διώξεις δημοσιογράφων, όπως του Κ. Μπαξεβάνη και της Γ. Παπαδάκου, αλλά  και οι περιβόητες χρηματοδοτήσεις μέσων ενημέρωσης με τη «Λίστα Πέτσα».  

 

 

 

Πληροφορίες από: kathimerini.gr, .alfavita.gr, naftemporiki.gr 

 

 

 

 

 


Πέμπτη 7 Ιουλίου 2022

"Πλούτος" του Αριστοφάνη, στον κάμπο των Σπάτων


 


 

 

      Από τον καιρό του Αριστοφάνη μέχρι σήμερα τα πράγματα μοιάζουν να μην έχουν αλλάξει καθόλου. Ο Πλούτος είναι ακόμη ο πιο ισχυρός Θεός του πλανήτη, η κινητήρια δύναμη του κόσμου, ενώ διάφορα οικονομικά συμφέροντα καθορίζουν τα πάντα. 

 

Ο Αριστοφάνης, ο μεγάλος δημιουργός της αρχαίας ελληνικής κωμωδίας, με ποιητική χάρη, εντυπωσιακή ελευθεροστομία και με κριτική διάθεση σατίρισε τα κακώς κείμενα. Μολονότι αντλεί τα θέματά του από τα δεδομένα της δικής του εποχής, έχει συλλάβει τη διαχρονικότητα των ανθρώπινων προβλημάτων.

 

Στον Πλούτο"  διακωμωδεί την κακή διανομή του, που επειδή είναι τυφλός, πηγαίνει στους κακούς. Αλλά ένας χρηστός πολίτης, ο Χρεμύλος, μαζί με τον Καρίωνα, τον τετραπέρατο δούλο του,περιθάλπουν τον τυφλό, τιμωρημένο από το Δία, θεό Πλούτο, που μικρός τυφλώθηκε για να αποφεύγει τους δίκαιους, τους σοφούς και τους έντιμους. Έτσι, ξαναβρίσκει το φως του και δίνει τα πλούτη του στους αγαθούς και τους κακούς τους κάνει φτωχούς... 

 

Κυριακή 10 Ιουλίου και Δευτέρα, 11 Ιουλίου, στη θέση "Φαγιά" στον κάμπο των Σπάτων, από το νεανικό τμήμα της θεατρικής ομάδας "Τέταρτο Κουδούνι".

 

 

Τρίτη 5 Ιουλίου 2022

Τεράστιες πυρκαγιές σε όλη την Ελλάδα.. Εκκενώθηκε η Ιτέα...

 

 

Χτες βράδυ, στην Ιτέα...

 

 

52 δασικές πυρκαγιές εκδηλώθηκαν συνολικά το τελευταίο εικοσιτετράωρο, σε όλη την Ελλάδα. Ανάμεσά τους:

 

- Στη Φωκίδα σε τρία μέτωπα καίνε οι φλόγες. Αποφασίστηκε η απομάκρυνση των κατοίκων στο χωριό Σερνικάκι, η εκκένωση της μονής Προφήτη Ηλία  και η εκκένωση της βόρειας Ιτέας, όπου ήδη,  περιπολικά της ΕΛΑΣ, αλλά και πυροσβέστες προσπαθούν να απομακρύνουν μαζί με την δημοτική αρχή τους κατοίκους, καθώς το μέτωπο της φωτιάς πλησιάζει απειλητικά. 

Σύμφωνα με μαρτυρία κατοίκου, η ατμόσφαιρα στην Ιτέα είναι αποπνικτική, ενώ η φωτιά μαινεται στο βουνό. Υπάρχει ένα καταφύγιο, μάλιστα, με περίπου 100 σκύλους τους οποίους προσπαθούν να απομακρύνουν. 

Μαίνεται η φωτιά στον ελαιώνα της Άμφισσας, ο οποίος έχει υποστεί ανυπολόγιστες ζημιές. 

 

- Ασταμάτητη μαίνεται η φωτιά σε δασική έκταση στην Κορακιά Κρανιδίου, στην Αργολίδα. Η φωτιά ξέσπασε στο πολυτελές ξενοδοχείο Amanzoe, το οποίο  εκκενώθηκε και οι τουρίστες που διέμεναν σε αυτό έχουν μεταφερθεί σε άλλα καταλύματα της περιοχής, όπου είναι πλέον ασφαλείς.

 

- Σοβαρή αναζωπύρωση σημειώθηκε και στη Βάλμη Ηλείας, λόγω των ανέμων που πνέουν στην περιοχή. Μάλιστα, γύρω στις 6 το απόγευμα, εστάλη μήνυμα από το 112 στους κατοίκους του χωριού Λάτα να εκκενώσουν προς Εφύρα.

 

 - Στη Ζάκυνθο, στο Καμπί, μεγάλη πυρκαγιά, που όπως φαίνεται  αντιμετωπίζεται 

 

- Πύρινη λαίλαπα χτύπησε και το Άγιον Όρος, στο ακρωτήριο Αράπης...

 

 

Παρασκευή 1 Ιουλίου 2022

Νικόλαος Λύτρας, "Το ψάθινο καπέλο" (1925)



 

 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Lytras_Nikolaos_001.jpeg

                              Νικόλαος Λύτρας (1883 - 1927), Το ψάθινο καπέλο (1925)



"Το ψάθινο καπέλο είναι από τα πιο εντυπωσιακά και τα πιο τολμηρά έργα του πρώιμου ελληνικού Μοντερνισμού […] η πρώτη εντύπωση που μας δίνει είναι ότι βυθιζόμαστε σε ένα νησιώτικο τοπίο μια καλοκαιρινή μέρα με μεγάλη ζέστη. Τα φλογισμένα κίτρινα από τα ξερά χόρτα, που σμίγουν με την κίτρινη ψάθα του ηλιοκαμένου κοριτσιού... συνομιλούν με τα γαλάζια και τα ιώδη, που μεταναστεύουν από το πουκάμισο της νεαρής κοπέλας στον ασπρισμένο αυλόγυρο και στα χαμηλά νησιώτικα σπίτια […] ο Νικόλαος Λύτρας μεταδίδει ένα αίσθημα γαλήνης […] 

Αυτό το έργο, με τον κλειστό ορίζοντα και την ανοδική σύνθεση, με τα ζωηρά φλεγόμενα από τον ήλιο χρώματα, μπορεί να θεωρηθεί ως ιδεόγραμμα του ελληνικού καλοκαιριού σε ένα ελληνικό νησί στο Αιγαίο".*

 

 

 

*Αποσπάσματα από την ανάλυση του έργου, στη σελίδα της Εθνικής Πινακοθήκης: https://www.facebook.com/pg/nationalgalleryathens/posts/?ref=page_internal