Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021
Κυριακή 28 Μαρτίου 2021
Επεισόδια μετά την αυτοκτονία Κούρδου πρόσφυγα στο Κέντρο Κράτησης Κορίνθου
Τέλος στη ζωή του έδωσε σήμερα ένας 24χρονος Κούρδος πρόσφυγας από την Τουρκία. Το γεγονός συνέβη στο προαναχωρησιακό Κέντρο Κράτησης Κορίνθου, όπου κρατούνται 700 άτομα. Όπως αναφέρει κουρδόφωνη ιστοσελίδα, ο νεαρός Κούρδος εντοπίστηκε απαγχονισμένος μέσα στις τουαλέτες. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ήταν κρατούμενος επί 16 μήνες στο Κέντρο και ανέμενε σήμερα την απελευθέρωσή του, ωστόσο οι αρχές τού επέδωσαν απόφαση για παράταση της κράτησής του.
Μόλις έγινε
γνωστή η είδηση, οι πρόσφυγες έβαλαν φωτιά σε στρώματα και πέταξαν πέτρες στους
αστυνομικούς και τους πυροσβέστες που έσπευσαν στην περιοχή. Αυτή τη
στιγμή επικρατεί ηρεμία, ενώ οι
αστυνομικές δυνάμεις παραμένουν σε επιφυλακή. Παράλληλα, σε εξέλιξη
βρίσκονται οι έρευνες για τα αίτια θανάτου του 24χρονου πρόσφυγα.
Αντιρατσιστικές κινήσεις καταγγέλουν τις άθλιες συνθήκες που επικρατούν στο κέντρο και ίσως έπαιξαν ρόλο στο απονενοημένο διάβημα. Αναφέρουν, ότι κρατούνται εκεί άνθρωποι, επειδή δεν έχουν χαρτιά και χωρίς να έχουν διαπράξει κανένα άλλο αδίκημα και ζητούν να τους δοθεί άσυλο και δυνατότητα αναχώρησης από τη χώρα.
Επισημαίνουν επίσης, πως δυό μέρες πριν, στο Κέντρο Κράτησης Κω, 44χρονος μετανάστης από την Γουινέα έχασε τη ζωή του από περιτονίτιδα μετά από κρίση σκωληκοειδίτιδας, επειδή, αν και για τρεις μέρες ούρλιαζε από φρικτούς πόνους, οι φύλακες δεν ανταποκρίθηκαν στο αίτημα για μεταφορά στο νοσοκομείο....
Πηγές: presspublica.gr, skai.gr
Πέμπτη 25 Μαρτίου 2021
Ένα τραγούδι για το '21, από παράσταση του Καρόλου Κουν
Μουσική: Χρήστος Λεοντής
Στίχοι: Μήτσος Ευθυμιάδης
Ερμηνεία: Μανώλης Μητσιάς
Hταν το 1975, όταν ο Kάρολος Kουν ανέβασε στο υπόγειο του Θεάτρου Tέχνης το έργο «Προστάτες», του σημαντικού θεατρικού συγγραφέα Μήτσου Ευθυμιάδη. Ήταν ένα σπονδυλωτό θέαμα, πάνω στην ξενοκρατία και τις ρίζες της στην ελληνική ιστορία, με συντελεστές τον Γ. Λαζάνη, Γ. Αρμένη κ. ά. .
Το 1984 το ανέβασε και ο Βασίλης Παπαβασιλείου με επίσης σπουδαίους συντελεστές. Ανάμεσά τους, ο Δ. Καταλειφός, ο Μ. Χατζησάββας, η Κ. Βασιλάκου και ο Γ. Κοτανίδης...
Το τραγούδι με τον Μητσιά, αν και δημοφιλές, σιγά - σιγά "αποσύρθηκε" από δημόσιες εκτελέσεις (ραδιόφωνο, γιορτές κλπ), προφανώς, λόγω της επικριτικής αναφοράς στους κοτσαμπάσηδες και κυρίως στο δεσποτικό κλήρο κατά την Επανάσταση.
Ως γνωστόν, ο ανώτερος κλήρος ήταν μέρος της οθωμανικής διοίκησης και φυσικά στη συντριπτική του πλειοψηφία ήταν σε πλήρη αντίθεση με τον κατώτερο κλήρο, που αψήφισε τις πατριαρχικές εντολές, συντάχθηκε με την Επανάσταση και συχνά θυσιάστηκε (όπως Διάκος, Παπαφλέσσας, καλόγερος Σαμουήλ κ. ά.)...
Μια φορά κι έναν καιρό
Μια φορά κι έναν καιρό στον τόπο τούτο το μικρό
Ζούσαν κάτι φουκαράδες, οι ραγιάδες
Κοτσαμπάσηδες, πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα
Τη δεκάτη ο τσιφλικάς, δώσ’ του κόψιμο ο πασάς
κι υπαγόρευε το ράσο, σφάξε με αγάμ’ ν’ αγιάσω
Κοτσαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
Κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα
Έτσι τρεις από κοινού πίναν το αίμα του λαού
Αφού τότε τσιφλικάδες ήσανε οι μπουρζουάδες
Κοτσαμπάσηδες πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες
Κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα
Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021
Δωρεάν κατέβασμα 25 βιβλίων για την Επανάσταση του 1821
Ευγενίου Ντελακρουά, "Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου" |
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (1)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (2)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (3)
Τρικούπη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως (4)
Γιάννης Κορδάτος , Η Κοινωνική σημασία της Ελλ.Επαναστάσεως
Απομνημονεύματα της δευτέρας πολιορκίας του Μεσολογγίου (1825-1826)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (1)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (2)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (3)
Χέρτσβεργ-Ιστορία της ελληνικής επαναστάσεως (4)
Τα Απομνημονεύματα του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη
Περραιβός, Χριστόφορος, Απομνημονεύματα πολεμικά
Οι Έλληνες της διασποράς – Βουλή των Ελλήνων
Ανδρέας Μιαούλης – Υπόμνημα Βασιλικού Ναυτικού
ΑΝΩΝΥΜΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΣ – ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑ
Ιωάννης Φιλήμων – Δοκίμιον Φιλικής Εταιρείας
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΡΗΓΑ ΦΕΡΑΙΟΥ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗ ΠΑΡΓΑΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΠΕΡΑΙΒΟΣ – ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ
Τελευταία ενημέρωση:
Ο Βύρων εν Ελλάδι. Η ένωσις της Επτανήσου : Ιστορικά σημειώματα / Μπάμπη Άννινου.
Οι Φιλέλληνες του 1821 / [Μπάμπη Αννίνου].
Τρύφων Ευαγγελίδης – Ιστορία του Αλή πασά
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1453-1669)
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ – ΑΠ. ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ – Η ΜΕΓΑΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους – Εκδοτική Αθηνών. Τόμος 10 (1453-1669)
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους – Εκδοτική Αθηνών. Τόμος 11 – (1669-1821)
Φίνλευ Γεώργιος -Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης-Τόμος Α’
Φίνλευ Γεώργιος -Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης-Τόμος Β’
Τάκης Σταματόπουλος – Ο εσωτερικός αγώνας του 1821
Τάκης Σταματόπουλος – Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός χωρίς θρύλο.
Νικόλαος Σπηλιάδης – Απομνημονεύματα -Α
Νικόλαος Σπηλιάδης – Απομνημονεύματα – Β
Ιωάννου Φιλήμονος – Δοκίμιον ιστορικόν περί της Ελληνικής Επαναστάσεως – Γ
Κωνσταντίνου Σάθα – Τουρκοκρατούμενη Ελλάς – Ιστορικόν δοκίμιον
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΙ 6 – ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 01
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 02
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 03
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 04
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 05
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ ΤΟΜΟΣ 06
Αρματωλοί και κλέφτες (1453-1821) / Δ. Γρ. Καμπούρογλου.
Η βιογραφία του στρατηγού Γεωργίου Καραϊσκάκη / Υπό του ιδιαιτέρου γραμματέως του Δ. Αινιάνος.
Αρχείον του στρατηγού Ιωάννου Μακρυγιάννη.
Αρματωλοί και κλέφτες (1453-1821) / Δ. Γρ. Καμπούρογλου.
Περισσότερα e-books στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του Ερανιστή, ΕΔΩ
Πολιορκία των Αθηνών κατά το 1827, πίνακας του Παναγιώτη Ζωγράφου με την καθοδήγηση του Μακρυγιάννη |
Μια εξαιρετική προσφορά από τον ιστότοπο "Ερανιστής"
(https://eranistis.net/ wordpress/2013/08/24/%ce%ba% ce%b1%cf%84%ce%b5%ce%b2%ce%ac% cf%83%cf%84%ce%b5-%ce%b4%cf% 89%cf%81%ce%b5%ce%ac%ce%bd-% ce%b2%ce%b9%ce%b2%ce%bb%ce%af% ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf% 84%ce%b7%ce%bd-%ce%b5%cf%80% ce%b1%ce%bd%ce%ac/)
Κυριακή 21 Μαρτίου 2021
Διονυσίου Σολωμού, "Ελεύθεροι Πολιορκημένοι"
Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι είναι από τα κορυφαία έργα του Σολωμού και της νεοελληνικής ποίησης γενικότερα. Έργο ζωής του Σολωμού, αφού τον απασχόλησε σε όλη τη διάρκεια της ώριμης ποιητικής του περιόδου.
Δεν είναι ένα ενιαίο ποίημα, αλλά αποτελείται από τρία σχεδιάσματα σε αποσπασματική μορφή. Εξιστορεί τις τελευταίες ημέρες της πολιορκίας του Μεσολογγίου, κατά τη διάρκεια της άνοιξης, λίγο πριν το Πάσχα και τα πιο χαρακτηριστικά αποσπάσματά του αναφέρονται στην ομορφιά της φύσης κατά την εποχή αυτή.
Η κεντρική ιδέα του έργου, όπως αναλύεται στα σχέδια του Σολωμού, είναι ο αγώνας των πολιορκημένων ενάντια στις κακουχίες, ενώ γίνονται πραγματικά ελεύθεροι με την πνευματική νίκη ενάντια σε μια σειρά από πειρασμούς. Γίνεται λόγος για την εσωτερική ελευθερία της θέλησης να υπερβούν όλα αυτά που απειλούν τη δυναμικότητα της αντίστασής τους, όχι μόνο την πείνα και τη σωματική εξασθένηση αλλά και κάθε πειρασμού που προσφέρει η ίδια η ομορφιά της φύσης.
Βασικό κείμενο για την κατανόηση του σολωμικού έργου είναι τα Προλεγόμενα του Ιακώβου Πολυλά: Ειδικά για τους Ελεύθερους Πολιορκημένους ο Πολυλάς λέει:
" ...Μία αυτόνομη ψυχή εξ ενάντιας μάλιστα από αυτό το πάθος σπρώχνεται να μεταβή εις τη συναίσθησι της άκρας ενέργειας, και από κάθε φοβερό αντικείμενο ηξεύρει να γεννήση ένα υψηλό. Τέτοια ήταν η θέσι, εις την οποίαν έσταινε ο Σολωμός τους Ελεύθερους Πολιορκημένους, ποίημα, εις το οποίον έπρεπε να φανή ακέραιος ο άνθρωπος, το ύψος της ψυχής, και ενταυτώ τα φυσικά αισθήματα σε όλη τους τη σφοδρότητα. Αυτό το σέβας προς όλα τα ιδιώματα του θείου πλάσματος ανάγκαζε τον ποιητή να μη θυσιάζη κανένα από αυτά, αλλά να τα θέση όλα εις μιαν αρμονικήν ισοζυγία: να παραστήση πλαστικώς τα παντοειδή ανθρώπινα ορμήματα, αισθήματα, φρονήματα, και πάθη: τον έρωτα, την μητρικήν αγάπη τον ενθουσιασμό της δόξας, τη φιλοζωΐα, τον έρωτα προς τα κάλλη της φύσης, την ώρα οπού θανάτου σκιά τα σκεπάζει των αγωνισμένων και σύγχρονα να δείξη την υπεροχή του πνεύματος ομπροστά εις όλα τα εξωτερικά ενάντια..."
Συγκλονιστικοί στίχοι από τα τρία σχεδιάσματα*:
Παράμερα στέκει
Ο άντρας και κλαίει·
Αργά το τουφέκι
Σηκώνει και λέει:
«Σε τούτο το χέρι
Τι κάνεις εσύ;
Ο εχθρός μου το ξέρει
Πως μου είσαι βαρύ.»
Και ω πείνα και φρίκη!
Δε σκούζει σκυλί!
Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει
Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει
Στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω γω στο χέρι;
Οπού συ μου 'γινες βαρύ κιο Αγαρηνός το ξέρει».
Μάγεμα η φύσις κι όνειρο στην ομορφιά και χάρη,
Η μαύρη πέτρα ολόχρυση και το ξερό χορτάρι·
Με χίλιες βρύσες χύνεται, με χίλιες γλώσσες κραίνει·
Όποιος πεθάνει σήμερα χίλιες φορές πεθαίνει.
[...] Ψυχή μεγάλη και γλυκιά, μετά χαράς σ' το λέω:
Θαυμάζω τες γυναίκες μας και στ' όνομά τους μνέω.
Μ' όλον που τότ' ασάλευτος στο νου μ' ο νιος εστήθη,
Κι είχε τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι στήθη.
Κι άνθιζε μέσα μου η ζωή μ' όλα τα πλούτια πόχει
Πάντ' ανοιχτά, πάντ' άγρυπνα, τα μάτια της ψυχής μου.
Ολίγο φως και μακρινό σε μέγα σκότος κι έρμο.
Σε βυθό πέφτει από βυθό ως που δεν ήταν άλλος·
Εκείθ' εβγήκε ανίκητος.
Φως που πατεί χαρούμενο τον Άδη και το χάρο.
Η δύναμή σου πέλαγο κι η θέλησή μου βράχος
[...]Μητέρα μεγαλόψυχη στον πόνο και στη δόξα,
Κι αν στο κρυφό μυστήριο ζουν πάντα τα παιδιά σου
Με λογισμό και μ' όνειρο, τι χάρ' έχουν τα μάτια
Που μέρη τόσα φαίνονται και μέρη 'ναι κρυμμένα·
Αλλά, Θεά, δεν ημπορώ ν' ακούσω τη φωνή σου,
Κι ευθύς εγώ τ' Ελληνικού κόσμου να τη χαρίσω;
Δόξα 'χ' η μαύρη πέτρα του και το ξερό χορτάρι.
Δεν τους βαραίν' ο πόλεμος, αλλ' έγινε πνοή τους
..............κι εμπόδισμα δεν είναι
Στες κορασιές να τραγουδούν και στα παιδιά να παίζουν.
[...]Έστησ' ο Έρωτας χορό με τον ξανθόν Απρίλη,
Κι η φύσις ηύρε την καλή και τη γλυκιά της ώρα,
Και μες στη σκιά που φούντωσε και κλει δροσιές και μόσχους
Ανάκουστος κιλαϊδισμός και λιποθυμισμένος.
Νερά καθάρια και γλυκά, νερά χαριτωμένα,
Χύνονται μες στην άβυσσο τη μόσχοβολισμένη,
Και παίρνουνε το μόσχο της, κι αφήνουν τη δροσιά τους,
Κι ούλα στον ήλιο δείχνοντας τα πλούτια της πηγής τους,
Τρέχουν εδώ, τρέχουν εκεί, και κάνουν σαν αηδόνια.
Έξ' αναβρύζει κι η ζωή σ' γη, σ' ουρανό, σε κύμα.
Αλλά στης λίμνης το νερό, π' ακίνητο 'ναι κι άσπρο,
Aκίνητ' όπου κι αν ιδείς, και κάτασπρ' ως τον πάτο,
Mε μικρόν ίσκιον άγνωρον έπαιξ' η πεταλούδα,
Που 'χ' ευωδίσει τς ύπνους της μέσα στον άγριο κρίνο.
Αλαφροΐσκιωτε καλέ, για πες απόψε τι 'δες·
Νύχτα γιομάτη θαύματα, νύχτα σπαρμένη μάγια!
Χωρίς ποσώς γης, ουρανός και θάλασσα να πνένε,
Ουδ' όσο κάν' η μέλισσα κοντά στο λουλουδάκι,
Γύρου σε κάτι ατάραχο π' ασπρίζει μες στη λίμνη,
Μονάχο ανακατώθηκε το στρογγυλό φεγγάρι,
Κι όμορφη βγαίνει κορασιά ντυμένη με το φως του[...]
Ευγένιος Ντελακρουά, "Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου", 1826. Μουσείο Καλών Τεχνών, Μπορντώ |
*Το πλήρες κείμενο από τα τρία σχεδιάσματα, εδώ:
http://www.myriobiblos.gr/texts/greek/1821_eleftheroi_poliorkimenoi.html
Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021
Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021
Εντατικές τέλος. 124 διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ
Την ασφυκτική πίεση που δέχονται τα νοσοκομεία, εξαιτίας του αυξημένου αριθμού ασθενών που μεταφέρονται στις κλίνες covid, αλλά και όσων χρήζουν διασωλήνωσης περιέγραψε ο Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδος, (ΟΕΓΝΕ), Παναγιώτης Παπανικολάου. Όπως είπε «124 βαρέως πάσχοντες ασθενείς περιμένουν το τελευταίο 24ώρο να εισαχθούν σε ΜΕΘ, 75 είναι ασθενείς COVID. Προφανέστατα έχουν τελειώσει οι ΜΕΘ», δήλωσε στον ΘΕΜΑ 104,6 ο Παναγιώτης Παπανικολάου, νευροχειρουργός στο Νοσοκομείο Νίκαιας και γενικός γραμματέας ΟΕΝΓΕ, περιγράφοντας μια «απελπιστική», όπως την χαρακτήρισε, κατάσταση στα νοσοκομεία.
Να γίνει επίταξη όλων των ιδιωτικών κλινικών!
Ζήτησε την επίταξη όλων των ιδιωτικών κλινικών, που όπως υπογράμμισε μπορούν να συνδράμουν στη μάχη των ΜΕΘ αφού διαθέτουν και έμπειρο προσωπικό αλλά και κλίνες. Αναρωτήθηκε γιατί ακόμη δεν έχει γίνει αυτό, λέγοντας ότι η μοναδική λογική εξήγηση είναι θέμα κλινικαρχών, προσθέτοντας ότι «δεν είναι τώρα η ώρα της κερδοσκοπίας».
Παράλληλα, ο κ. Παπανικολάου άσκησε δριμεία κριτική στην κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, καταγγέλλοντας ότι υπάρχει έλλειψη της πρωτοβάθμιας φροντίδας που δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα και επιπλέον δεν υπάρχει οργάνωση στη διενέργεια των τεστ.
Διευθυντής στο «Γεννηματάς»: Διασωληνώνουμε εκτός ΜΕΘ
Την ασφυκτική κατάσταση στις ΜΕΘ είχε περιγράψει νωρίτερα σήμερα και ο Σπύρος Αντωνόπουλος, διευθυντής του Ακτινολογικού στο Γεννηματάς: «Δεν υπάρχει καμία κλίνη ΜΕΘ και καμία απλή κλίνη Covid στο Γεννηματάς. Αντίθετα, υπάρχουν 8 - 10 διασωληνωμένοι εκτός ΜΕΘ κι αναμένουμε να αδειάσουν κρεβάτια για να τους βάλουμε». Πρόσθεσε δε ότι στην παρούσα φάση, η Αττική βιώνει δύσκολες καταστάσεις και ουσιαστικά οι γιατροί έχουν φτάσει τις τελευταίες ημέρες στο σημείο να διαλέγουν ποιος ασθενής θα εισαχθεί πρώτος στη ΜΕΘ. ....Είμαι 30 χρόνια στο νοσοκομείο και δεν έχω ξαναζήσει τέτοιες συνθήκες πολέμου» είπε ο κ. Αντωνόπουλος.
Πηγή: lifo.gr, in.gr, kathimerini.gr
85 χρόνια από το θάνατο του Ελευθερίου Βενιζέλου
Στις 18 Μαρτίου 1936, ακριβώς πριν 85 χρόνια, πέθανε στο Παρίσι ο
μεγαλύτερος πολιτικός άνδρας της νεώτερης ιστορίας μας. Ο θάνατός του
προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση. Ο Βενιζέλος ήταν 72 χρονών και κατέληξε μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο που είχε διαγνωσθεί πέντε μέρες πριν.
Η
νεκρώσιμη ακολουθία εψάλη στις 21 Μαρτίου στην ορθόδοξη εκκλησία του
Αγίου Στεφάνου στη γαλλική πρωτεύουσα. Είναι χαρακτηριστικό, πως την
ίδια μέρα έγινε ανάλογη τελετή και στην αρμενική εκκλησία, σε ένδειξη
πένθους των Αρμενίων για όσα τους πρόσφερε ο Βενιζέλος...
"Η δρυς έπεσεν!" H ιστορική έκφραση του τύπου της εποχής
Μόλις έγινε γνωστό πως η σορός του Βενιζέλου, που είχε ξεκινήσει από το Μπρίντεζι με το αντιτορπιλλικό "Κουντουριώτης", θα διερχόταν από τον Ισθμό της Κορίνθου, χιλιάδες, κυρίως πρόσφυγες κρατώντας αναμμένα κεριά, έσπευσαν εκεί για τη διέλευση της σορού, μέσα σε κλίμα άκρατης συγκίνησης, έριχναν στεφάνια και λουλούδια στη θάλασσα, για να τιμήσουν το μεγάλο νεκρό.
Το επόμενο πρωί, η πομπή έφτασε απευθείας στην Κρήτη. Η πόλη των Χανίων, βυθισμένη στα μαύρα, ήταν έτοιμη να υποδεχτεί για τελευταία φορά το Βενιζέλο.
Το «Κουντουριώτης» φτάνει στο λιμάνι των Χανίων με τη σορό του Βενιζέλου |
Ανάμεσα στους χιλιάδες που τον ανέμεναν, όπως διηγείται ο Κ. Τσάτσος, βρισκόταν και ο μετέπειτα τιμηθείς με Νόμπελ ποιητής μας, Γιώργος Σεφέρης, ο οποίος, αντικρύζοντας τη σορό και αδυνατώντας να συγκρατήσει τα δάκρυά του, ψέλλισε στον Κ. Τσάτσο το στίχο ενός άλλου ποιητή για έναν άλλο ήρωα*: «Σε κλαίει ο λαός… Θυμάσαι;»
Η κηδεία στα Χανιά... |
Στον τάφο του στο Ακρωτήρι αναγράφεται ο επικήδειος που ο ίδιος επιθυμούσε και που αντικατοπτρίζει με ακρίβεια, σε λίγες γραμμές, τη μεγαλύτερη πολιτική προσωπικότητα της νεώτερης Ελλάδας:
"Ο προκείμενος νεκρός, ήτο ένας αληθινός άνδρας, με μεγάλο θάρρος με αυτοπεποίθησιν και δι’ αυτόν και δια τον λαόν τον οποίον εκλήθη να κυβερνήσει. Ίσως έκαμε πολλά σφάλματα αλλά ποτέ δεν του απέλιπεν το θάρρος, ποτέ δεν υπήρξε μοιρολάτρης, διότι δεν περίμενε ποτέ από την μοίραν του να ίδη την Χώραν του προηγμένην, αλλά έθεσε εις την υπηρεσίαν αυτή όλον το πυρ το οποίον είχε μέσα του, κάθε δύναμιν ψυχικήν και σωματικήν".
Τέλος εποχής και μεταξική δικτατορία...
Το θάνατο του μεγάλου Έλληνα πολιτικού ακολούθησε τον ίδιο χρόνο, το 1936, μια σειρά θανάτων (περίεργων κατά πολλούς), και άλλων πολιτικών ανδρών, όπως του Κ. Δεμερτζή (13 Απριλίου), του Παναγή Τσαλδάρη (17 Μαΐου) και αργότερα του Αλέξανδρου Παπαναστασίου (17 Νοεμβρίου), όλων από την ίδια αιτία, ανακοπή καρδιάς! Θάνατοι, που άφησαν τη χώρα, χωρίς τις ικανές εκείνες προσωπικότητες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντίβαρο στη δικτατορία του Μεταξά, που εγκαθιδρύθηκε στις 4 Αυγούστου. Την Ελλάδα των περιπετειών του κοινοβουλευτισμού, διαδέχθηκε η Ελλάδα του πάγου και του ρετσινόλαδου...