Πέμπτη 4 Απριλίου 2013

Αρχαίο θέατρο Επιδαύρου: Πρώτο στην ακουστική








      
Στο τελευταίο τεύχος  του επίσημου επιστημονικού περιοδικού της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ακουστικής  Acta Acustica united with Acustica,   παρουσιάζεται  ένα  ειδικό αφιέρωμα για την ακουστική των αρχαίων θεάτρων. 
Η μέτρηση και η ανάλυση της ακουστικής του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου συγκέντρωσε,  όπως  είναι φυσικό  το  ενδιαφέρον  όλων των ερευνητών, δεδομένης της  φήμης του. Παράλληλα  εξετάσθηκαν τα ελληνορωμαϊκά θέατρα, τα ωδεία, οι  διάφοροι  χώροι θεάτρου, μουσικής, θεάματος και λατρείας, ακόμη  οι  μέθοδοι αντιμετώπισης των ακουστικών προβλημάτων κατά την αρχαιότητα  

Από  όλα  αυτά η  Επίδαυρος  ήταν εκείνη που έλαβε άριστα, ειδικά σε σχέση με την καταληπτότητα της ομιλίας, ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες θέσεις του κοίλου του θεάτρου. Αλλά  και  οι μετρήσεις που  έγιναν  παρουσία θεατών, δεν κατέγραψαν  κάποια  ουσιαστική μείωση  αυτής της  εξαιρετικής  ακουστικής  του θεάτρου. Άλλωστε, η απαρχή του ακουστικού σχεδιασμού χώρων μεγάλων ακροατηρίων βρίσκεται στην αρχιτεκτονική των αρχαίων ελληνικών θεάτρων.

 

                                  Η επιστημονική εξήγηση 

 

       Αν και είναι γνωστή η περίφημη ακουστική του θεάτρου της Επιδαύρου, όμως αυτό τώρα  αποδεικνύεται και  με σύγχρονες  ακουστικές  μετρήσεις  από ξεχωριστές ομάδες ερευνητών. 

Έτσι, η λειτουργία των ανακλάσεων που φθάνουν στον ακροατή από τις κοντινές επιφάνειες των εδωλίων δρα υποβοηθητικά  προς το αρχικό ακουστικό σήμα, με  αποτέλεσμα την  τέλεια  ακουστική.

 Σχετικά με τις θεατρικές   μ ά σ κ ε ς   που  φορούσαν οι ηθοποιοί στις  παραστάσεις αρχαίου  δράματος, τα αποτελέσματα  έδειξαν,  ότι ναι μεν η χροιά της ομιλίας αλλοιωνόταν μέσω της μάσκας,  όμως συγχρόνως ενισχυόταν η ένταση της φωνής, που  εκπέμπεται από την πίσω πλευρά του κεφαλιού.  Επίσης, η  φωνή του ηθοποιού με τη μάσκα δημιουργούσε εξαιρετικά υψηλή ηχητική στάθμη στα αυτιά του,  πιθανόν δε, ο ηθοποιός να  χρειάζονταν ειδική εκπαίδευση.

      Αξίζει να αναφερθεί, ότι το ειδικό αυτό τεύχος με την  πρώτη επιστημονική καταγραφή περί της ακουστικής των αρχαίων θεάτρων σε παγκόσμιο επίπεδο,  ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Ελληνικού Ινστιτούτου Ακουστικής. 

 


 Επίδαυρος '82: Η "Ορέστεια" με μάσκες, σε σκηνοθεσία  Πήτερ Χώλ









                                                                                                                                 Πηγή: vima.gr










 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου